Stokholmgym, trainen in de mooiste sportschool van Dordrecht!

4 tips & tricks om stress te verminderen

Ga jij naar de sportschool om lekkerder in je vel te zitten? Dan bedoelen we niet ‘strakker in je velletje’, maar juist dat lekkere ontspannen gevoel dat je krijgt na het sporten. Een workout van 30 tot 60 minuten zorgt ervoor dat gelukshormonen, zoals endorfine, dopamine en serotonine, worden geproduceerd en stresshormonen, zoals cortisol, afnemen. Het is dé manier om stress te verminderen! Wil jij weten wat je nog meer kunt doen? Lees dan onderstaande tips & tricks!

Tip 1: Stress verminderen door het volgen van een yoga sessie

Bij stress verminderen door sporten, denk je misschien direct aan een intensieve HIT workout of een sessie cardioboxing. Maar wist je dat het volgen van een yogales minstens zo effectief is? Juist door even stil te staan bij hoe jij je nu voelt en bewust een moment helemaal voor jezelf te pakken, kun je enorm veel stress loslaten. Bij onze yoga studio in Dordrecht kun je kiezen uit verschillende yoga lessen. Iedere stijl heeft zijn eigen focus: zo leer je bij Hatha Yoga de rust in jezelf terug te vinden door orgaanstimulatie en een focus op de uitlijning van het lichaam. Vinyasa Yoga betekent letterlijk het ‘in de juiste volgorde zetten van dingen’. Deze stijl combineert beweging met meditatie. Een Slow Flow yogales brengt je geest én spieren tot rust. De ademhaling staat in alle yogalessen centraal. Waarom jouw ademhaling belangrijk is om stress te verminderen, lees je bij tip 2.

Tricks voor jouw eerste yoga sessie

Yoga is all about acceptatie. Houd dit in je achterhoofd als je net begint met yoga. De kans is groot dat jouw lichaam in het begin nog niet zo flexibel is. Raak hier niet gefrustreerd van, maar accepteer jouw niveau op dit moment. Anders dan bij jouw normale workouts, is het de kunst om juist niet te steven naar verbetering. Je zult zien dat, zodra jij het steven loslaat, je opeens moves kunt maken die je niet zag aankomen!

Tip 2: Een rustige ademhaling is key voor het verminderen van stress

Wist je dat de ademhaling het belangrijkste onderdeel is van zowel yoga, als van mindfulness- en meditatieoefeningen? Stress gaat vaak gepaard met een onrustige, snelle ademhaling. Hierdoor gaat je hart ongecontroleerd snel kloppen en, bij een heel hoog stressniveau, kun je zelfs gaan hyperventileren. Gelukkig kun je door eenvoudige ademhalingsoefeningen snel stress verminderen. Wil je hiermee aan de slag? Lees dan de tricks hieronder eens.

Tricks voor een rustige ademhaling

Alleen al door de focus te verplaatsen van de stressbron naar je ademhaling, zul je stress verminderen. Adem altijd in en uit door de neus en richting de buik, dus niet door de longen. De trick is om bij iedere inademing je buik uit te zetten en bij iedere uitademing je buik weer in te trekken. Een oefening die je in iedere situatie ongemerkt kunt doen, is de adem na iedere uitademing even pauzeren. Adem gewoon weer in wanneer je voelt dat jij dit wilt.

Wil jij stress verminderen door te sporten bij onze gym in Dordrecht of één van onze yoga sessies volgen? Plan direct een gratis proefles in en bekijk of dit iets voor jou is!

Post a Comment

Close
About